You are on page 1of 21

WAJ 3109 Ko- Permainan (Games)

Kemahiran Asas & Peraturannya

Cara Memegang Bet Ping Pong

Oleh: Wan Nor Shafiera Binti Wan Mohammed Nor

Kemahiran Asas & Peraturannya

Cara Memegang Bet Ping Pong


Pegangan Jabat Tangan Pegangan Pen

http://www.moe.gov.my/bsukan/images/stories/pdf/pingpongsm.pdf

Kelima-lima jari menggenggam pemegang seperti berjabat tangan. Ibu jari dan jari telunjuk berada di bahagian permukaan bet yang berlainan. Jari tengah, jari manis dan jari kelengkeng menggenggam sepenuhnya pemegang bet. Jari telunjuk lurus dan ibu jari dibengkokkan sedikit. Pegang bet dalam keadaan yang selesa.

Pegangan Jabat Tangan

Jari telunjuk dan ibu jari menggenggam pemegang seperti memegang pen Jari-jari lain dibengkokkan di bahagian belakang bet Pegang bet dalam keadaan selesa.

Pegangan Pen

Letakkan bola atas tapak tangan Tangan yang memegang bet perlu berada di paras meja dan melepasi garisan hujung meja Lambungkan bola sekurangkurangnya 16 cm ke atas Memukul bola dengan bet dari belakang bola ke hadapan Bola mesti menyentuh bahagian meja di bahagian pemain yang melakukan servis dan ke arah bahagian meja pihak lawan.

Lambung bola

memukul bola dengan bet dari belakang

ikut lajak

PING PONG
PUKULAN

Jenis Pukulan

forehand

backhand

Pukulan Forehand
Kemahiran Asas Bersedia dengan kaki dan bahu dalam posisi yang sama. Bengkokkan lutut dan badan hala ke hadapan. Raket berada di hadapan badan. Gerak kaki kanan sedikit ke belakang. Hayun raket dari belakang dan pukul bola pada posisi yang tertinggi. Ikut lajak pukulan ke hadapan.

FOREHAND

Pukulan Backhand
Kemahiran Asas Bersedia dengan kaki dan bahu dalam posisi yang sama. Bengkok lutut dan hala badan ke hadapan. Raket menghala ke belakang pada paras pinggang. Bila memukul bola, raket menghala ke hadapan.

BACKHAND

Cara keras putaran atas


Membuat bola melompat sebaik ia mencecah meja

Membuat lawan yang tidak tahu melakukan penyesuaian ke atas putaran atas mengembalikan bola tinggi atau jauh melepasi hujung meja

Tarik bola ke bawah semasa ia bergerak bagi membolehkan anda memukul bola lebih pantas.

Kaedah gelungan
3 tahap gelungan : i- perlahan ii- sederhana iii- laju Putaran yang dihasilkan amat laju dan boleh menghasilkan kesan yang maksimum. Bagaimanapun ketepatan diperlukan ke atas pukulan kencang dan pemain mudah melakukan kesilapan.

Gelungan Pukulan Depan


Biasanya,berdiri manghadap meja, kaki kanan sedikit ke belakang. Pusing pinggang , pinggul dan bahu ke belakang sambil mambawa raket dan lengan ke belakang. Lurus lengan sehingga sehingga ia menunjuk ke belakang dan ke bawah ambil membengkokan pergelangan tangan. Bagi melawan putaran belakang, lengan perlu perlu menunjuk lebih ke bawah dan lutut perlu lebih dibengkokan. Jatuhkan bahu untuk menghadapi putaran atas. Arahkan lengan lebih ke belakang dan sedikit ke bawah. Anjak berat badan anda ke kaki kanan. Mulakan pukulan depan dengan memusingkan pinggul dan pinggang ke depan.

. sambungan
Pusingkan bahu dengan menjaraknya dengan bahu kiri. Sentap lengan atas ke dalam bola dengan lembut tetapi bertenaga. Sentuh bola semasa ia jatuh untuk mendapat putaran dan kawalan maksimun, sebaik-baiknya pada lantunan tertnggi untuk melakukan gelungan yang lebih laju dan agresif. Sentuhan dilakukan di depan dan ke kanan badan. Libas raket di sekeliling luar bola dan menutupnya untuk menghasilkan putaran. Lengan harus di hayun terus ke atas dan ke depan dan berakhir raket diparas dahi atau lebih tinggi untuk menghasilkan pukulan yang baik.

GELUNGAN PUKULAN KILAS


menghadap meja dengan kedua-dua kaki dijarakan lebih jauh dari meja dari biasa. Hayun ke belakang hampir lurus ke bawah diantara kedua-dua kaki. Dengan hujung atas raket ke bawah. Kedua-dua lutut dibengkokan hayun ke belakang ke pinggul kiri. Jatuh sedikit bahu kanan. Pusingkan pinggul ke kiri untuk mengalihkan sebahagian berat badan ke kaki kiri. Condongkan bahagian atas badan sedikit ke depan. Bengkokkan pergelangan tangan ke belakang. Tarik raket ke depan, mula-mula dengan menggunakan bahu dan kemudian siku. Sentap pergelangan tangan ke dalam bila semasa sentuhan. Pusingkan raket serta bola, dan ketika melakukan tutup raket untuk menghasilkan putaran. Lakukan sentuhan di bahagian separuh atas raket. Anjakkan berat badan ke kaki kanan. Bagi melawam purtaran belakang, sentuh belakang bola. Bagi melawan putaran atas, sentuh belakang atas bola.

pukulan gelung melawan pukulan gelung. Ia amt sukar dipelajari dan banyak digunakan diperingat tertinggi permainan. Di lakukan dengan pukulan depan atau kilas tetapi pukulan kilas adalah lebih sukar. Jika anda menyentuh bola lebih jauh dari meja daripada kebiasaan, putaran atas dan tarikan graviti mempunyai lebih masa untuk menarik bola ke bawah. Ini meningkatakan ketekalan anda tetapi memberikan lawan lebih banyak masa untuk bertindak balas. Untuk permulaan, pukul bola semasa ia sedang jatuh. Hasilkan putaran selaju yang bolah. Apabila permainan anda semakin meningkat, cuba sentuh bila lebih dekat dengan meja kerana lebih sukarlah lawan untuk mengembalikanya. Sesetengah pemain malahan telah menguasai sepenunya cara melakukan gelungan sejurus selepas lantunan.

Mengesan kesilapan gelungan


KESILAPAN PEMBETULAN
Bola menuju ke jarring atau melepasi hujung meja. Membaca putaran bola dan sesuaikan dan sesuaikan sudut raket. Pukul lebih keatas untuk melawan putaran asas Bergerak kearah bola, bukan cuba menjangkau Pastikan anda meragut bola. Tambah kelajuan ke dalam bola dengan menggunakan kesenua bahagian pukulan. Rilekskan lengan untuk lebih menambah kelajuan. Disebabkan gerakanragutan bola, ini kadangkala berlaku. Pastikan gerakkan ragutan itu tidak tepat. Sentiasa perhatikan bola Datangi bola dengan raket yang agak terbuka, tutup raket semasa sentuhan atau memukul bola Bengkokkan kedua-dua lutut, rendahkan badan dan tujukan kuasa keatas dengan raket yang lebih terbuka. Rilekskan otot otot.

Anda hilang imbangan Kurang putaran pada bola

Anda terlepas sama sekali ketika hendak memukul bola. Anda memukul bola dengan tepi raket

Anda menghadapi masalah mengembalikan pukulan putaran belakang dg melakukanan mengangkat bola melepasi jaring.